سياه‌نمايي باهدف زيرسوال بردن نظام

جلسه ستاد مديريت بحران کشور به رياست معاون اول رييس جمهور برگزار شد.
به گزارش ايلنا، اسحاق جهانگيري در اين جلسه از همه دستگاه‌ها و نهادهايي که براي امداد رساني و کمک به زلزله زدگان در استان کرمانشاه با تمام توان حضور پيدا کردند قدرداني کرد و گفت: هلال احمر، ارتش، سپاه و همه دستگاه‌هاي اجرايي مردانه پاي کار آمدند و مردم نيز همه آنچه در توان داشتند به صحنه آوردند تا بخشي از آلام مردم زلزله زده کاهش پيدا کند.
معاون اول رييس جمهور با اشاره به پيش بيني‌هاي سازمان هواشناسي در خصوص آغاز فصل سرما و بارش‌ها در غرب کشور بر ضرورت سرعت بخشيدن به روند اسکان زلزله زدگان در استان کرمانشاه تاکيد کرد و گفت: اسکان کساني که خانه‌هايشان بر اثر زلزله تخريب شده بايد با سرعت هر چه بيشتر انجام شود به گونه اي که مردم براي فصل سرما و زمستان دغدغه اي نداشته باشند.
وي با اشاره به تاکيدات مقام معظم رهبري در نخستين دقايق پس از وقوع زلزله مبني بر لزوم بسيج همگاني براي امداد رساني به زلزله زدگان، خاطر نشان کرد: در کنار وظيفه اداري مسئولين کشور، وظيفه ديني و اخلاقي نيز حکم مي‌کند که همه با جديت پاي کار بايستيم و در شرايط سخت به هموطنانمان خدمت گزاري کنيم چرا که مردم نيز انتظار دارند که مسئولين در اين گونه حوادث مشکلات آنها را مرتفع سازند.
 جهانگيري با اشاره به اقدامات صورت گرفته براي کمک رساني به زلزله زدگان و آوار برداري در بيش از ۱۹۰۰ روستا و چندين شهرستان استان کرمانشاه، تصريح کرد: اقدامات و تلاش‌هاي گسترده اي در کوتاهترين زمان ممکن صورت گرفت و تلاش‌هاي فراواني براي کمک به مردم زلزله زده انجام شد.
معاون اول رييس جمهور با تاکيد بر ضرورت اطلاع رساني صحيح به مردم در خصوص اقدامات صورت گرفته، افزود: از صدا و سيما و همه رسانه‌ها مي‌خواهيم که خدمات انجام شده که نشانگر کارآمدي نظام است را به درستي منعکس کند البته ما قصد نداريم که ضعف‌ها و نواقص را کتمان کنيم اما در عين حال بايد کارهاي مثبت زيادي که انجام مي‌شود نيز اطلاع رساني شود تا روند امداد رساني در فضاي مثبت با سرعت بيشتري انجام گيرد و نبايد با سياه نمايي و انکار خدمات ارائه شده به زلزله زدگان کارآمدي نظام را زير سوال ببريم.
وي با بيان اينکه بي ترديد در کنار خدمات و اقدامات انجام شده، نواقص و ضعف‌هايي نيز وجود دارد، به سفر چندي پيش خود به شهرستان هريس اشاره و خاطر نشان کرد: در اين سفر وقتي براي افتتاح يک بيمارستان رفته بوديم، مشاهده کرديم که در کنار اين بيمارستان يک بيمارستان ديگر در سال ۹۰ افتتاح شده‌اما در سال ۹۱ بر اثر زلزله تخريب شده بود و ناچار شده بودند که ساختمان ديگري احداث کنند.
جهانگيري ادامه داد: وقتي که ساختماني احداث مي‌شود بايد از استحکام و ايمني لازم و استاندارد برخوردار باشد و نبايد از کنار اين موضوع که ساختمان‌هاي نوساز دچار آسيب مي‌شوند به سادگي عبور کنيم. معاون اول رييس جمهور اضافه کرد: در اين گونه موارد که ساختمان‌هاي نوساز و يا بناهايي که مستحکم سازي شده‌اند، تخريب مي‌شوند، بدين معناست که اشکالاتي وجود دارد و بايد پيمانکاران و سازندگان اين گونه بناها مورد بازخواست قرار گيرند که چرا موارد ايمني در احداث ساختمان‌ها رعايت نشده است. وي با اشاره به اينکه ايران کشوري زلزله خيز است و استان‌هاي مختلف کشور همواره متحمل خسارات ناشي از زلزله بوده‌اند، گفت: بايد در هر استان ستاد بحران مجهز و قوي وجود داشته باشد و آسيب شناسي دقيقي در خصوص ساختمان‌ها و بناها صورت گيرد تا اشکالات و ضعف‌ها برطرف شود. جهانگيري با اشاره به گزارشات ارائه شده در جلسه از سوي نمايندگان دستگاه‌ها و نهادهاي مختلف از روند امداد رساني و آوار برداري در استان کرمانشاه، گفت: گزارش‌ها نشان مي‌دهد که نيازهاي اوليه مردم تا حد زيادي تامين شده است و مرحله بعدي اسکان فوري زلزله زدگان است که مقرر شده روند اسکان موقت و دائم با محوريت بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌انجام شود و ساير دستگاه‌ها و نهادها براي همکاري در اين زمينه بايد با هماهنگي بنياد مسکن فعاليت کنند تا از دوباره کاري و موازي کاري پرهيز شود. معاون اول رييس جمهور با اشاره به گزارش وزير امور اقتصادي و دارايي مبني بر پرداخت ۵۰ درصد منابع تصويب شده از سوي هيات دولت تاکنون و نيز آمادگي بانک‌ها براي تخصيص اعتبارات بانکي براي کمک به روند امداد رساني و اسکان، تصريح کرد: فعال شدن امور زندگي و از سرگيري فعاليت واحدهاي اداري و آموزشي در استان کرمانشاه نيز بايد بطور جدي در دستور کار قرار گيرد و سازمان تامين اجتماعي بايد به کساني که واحدهاي توليدي و افرادي که شغل آنها با مشکل مواجه شده است بيمه بيکاري پرداخت کند ضمن آنکه راه‌اندازي واحدهاي توليدي و کشاورزي نيز بايد در دستور کار قرار گيرد.